onsdag den 28. april 2010

Skriv dobbelt så smukt

IDE: Når du er ny-begynder, kan der gå lidt tid inden du er klar til pen og blæk. Og begynderredskabet, en kalligrafitusch, byder desværre ikke på så mange kreative muligheder, som en blækpen.

Men der er dog en enkelt tuschpen, med dobbeltspids, som rigtig mange begyndere er glade for. Den skriver med 2 streger på én gang, og er uhyre let at benytte.
Og vil du tilføje en ekstra effekt, kan du mellem stregerne farvelægge med en farveblyant. Det ser flot ud – men er slet ikke svært. Det kræver blot en kalligrafipen med dobbeltspids.

Kalligrafituschen fås i sort, rød og brun og sælges på mine kurser.

Læs her hvor du finder du mine kalligrafikurser.

søndag den 25. april 2010

Mød en rigtig skriver fra middelalderen

Et kig ind til renæssanceskriveren, optaget af dagens skrivearbejde.
Her Apotekergården i Den Gamle By.






FORMIDLING: Oplev den historiske skriver, der levende fortæller og viser hvordan man skrev, og hvad man brugte skriften til.

Få historien med alle sanser

Du finder skriverens arbejdsplads helt som den så ud i middelalderen. Med periodens skrivematerialer, arbejdsredskaber og skriveopgaver. Hvor alt på bordet selvfølgelig kan ses med hænderne.

Og har du lyst til at prøve, viser skriveren dig gerne hvordan.
Det er ikke så svært, når bare skriveren står ved siden af.


Tag med på besøg i middelalderen og kom indenfor i skriverens skrivestue. Det er næsten helt som at være der selv.

Bestil tilbud på mail
eller ring telefon 26 85 44 50

Vælg mellem tidlig middelalder, højmiddelalder eller renæssance. Typiske arbejdsopgaver, der demonstreres, kan f.eks. være bøger, bønner, velsignelser, opskrifter. Med latinske bogstaver eller runer.

Har løst opgaver for

onsdag den 21. april 2010

Leg med blæk i pennen

IDE: Når du kalligraferer med blæk, renser du sikkert meget omhyggeligt din kalligrafipen mellem hver farveskift. Men hvad sker der hvis du ikke gør det?

Den gamle blækfarve blander sig med den nye, og du kan få et meget spændende og anderledes skriftbillede.
En effekt jeg leger med fra tid til anden. Min erfaring er, det er bedst at bruge 2 ens blækker af samme blækmærke. Blander du på tværs af fabrikater, kan skriften blive meget grumset.

Klik på billedet og få detajlerne i stor størrelse:

Et udsnit af den latinske bøn Pater Noster.
Et meget vellykket farvespil opnået med 2 forskellige blækker.

Lyst til mere leg med pen og blæk - prøv også
Kalligrafi i høj fart bbAt skrive et korrekt renæssance A

tirsdag den 20. april 2010

Lær kalligrafi i kalligrafens eget værksted

KURSUS: Undervisning når du har tid.
Saml en gruppe på 3 - 5 personer, og få kalligrafiundervisning i særklasse. Vælg mellem følgende kurser:

Kreativ og
fri kalligrafi
Her arbejdes med penne i genbrugs-
materialer.







Festlig kalligrafi
Begyndere til øvede kalligrafer.
Lær kalligrafi, og hvordan du anvender den på bordkort, indbydelser og kuverter. Vi arbejder med renæssanceskriften Cancellaresca.

Historisk kalligrafi
Begyndere til øvede kalligrafer.
Vælg mellem tidlig middelalder, højmiddelalder eller renæssance. Undervisningen tilrettelægges efter historiske kilder. Du får også skriftens historie og hvordan man arbejdede med periodens skrift.

Kreativ og fri kalligrafi
Let øvede kalligrafer til øvede kalligrafer.
Kreativ leg med skrift, redskaber, blæk og layout.

4 timers undervisning kr. 545,- pr. person
Inkl. kaffe & the samt øvepapir. Undervisningsmaterialer kr. 80,-
Du finder mit værksted i Hadsten, mellem Århus og Randers.
Tæt på motorvej, tog og rutebil - se hvor på kortet.

Kontakt kalligrafen for aftale
Eller på telefon 26 85 44 50

Eller find min undervisning hos:
FOF FavrskovbFOF HerningbFOF HorsensbFOF VejlebFOF ÅrhusbAOF Rødovreb
Skolen for Kreativ Fritid ViborgbPapirbutikken Prikken i Randers

Læs også min artikel på Kreativguiden Hvordan lærer man kalligrafi

lørdag den 17. april 2010

Skriv en hilsen til Dronning Margrethe 2

GÆSTEBOG: I anledningen af dronningens fødselsdag,
har Århus Rådhus åbnet en gratulatonsbog, hvor byens borgere kan skrive en hilsen til dronning Margrethe 2.

Her arbejdes der stadig med forordet. Alle linier er streget op med blyant.

Den overrækkes til dronningen d. 5. juni, i forbindelse med byens officielle fejring af dronningens fødselsdag.
Bogen har fået et kalligraferet forord, som jeg fik den ære af at skrive. En stor oplevelse at skrive til en person, som i min optik repræsenterer Danmarks befolkning.

Har du også lyst til at skrive en hilsen til dronningen, har du stadig tid. Du finder bogen lagt frem på en skrivepult i Århus Rådhus hal.

fredag den 16. april 2010

Uncial - Europas første alfabet

Her anvendt på en af mine postkort.
I et moderne skriftlayout med forskudte ord.


HISTORIE: Skriften stammer fra år 300, brugt til at skrive Europas første bøger.
De tidlige bøger var overvejende afskrifter af Det Nye Testamente, da bogen - det nye medie, blev taget i brug til at udbrede kristendommen.

Lokal opdeling
I Sydeuropa læste og skrev man bøger, hvor Nordeuropa endnu ikke havde bøger, her benyttede man i stedet runer på sten.
Uncialen er en udvikling af det latinske alfabet, som blev anvendt i Romerriget. Hvor alfabeter på dette tidspunkt kun indeholdt store bogstaver, man kendte ikke små bogstaver. Først i det 7. århundrede udvikles de små bogstaver.

Skriften helt uden pynt
Der var ingen tradition for at pynte denne nye bogskrift, som det kendes fra senere bøger. Yderst sjældent valgte man at farvelægge skrivepergamentet i én farve, eller at indfarve blækken i guld eller sølv, så hele teksten fremstod i sølv eller guld i stedet for den almindelige sorte blækfarve.

Skriften kendes i dag bedst fra den keltiske uncial, Book of Kells. Det Nye Testamente skrevet i det 8. århundrede af irske munke.

Få også historien om
Den gotiske middelalderskriftb Cancellaresca, den italienske renæssance skrift

onsdag den 14. april 2010

Fejende flot og festlig kalligrafi

Bordkortet her er kalligraferet med Cancellaresca.
Skriften er også den mest bestilte.







BESTIL KALLIGRAFI: Smuk skrift med pen og blæk på bordkort, invitationer og kuverter. Hvad som helst, du gerne vil tilføje en håndskrift med pen og blæk.

Sådan gør du
1. Du har selv det du vil have skrevet på.
2. Send manus, antal samt skriftønske på mail til kalligrafen.
3. Indenfor 24 timer modtager du tilbud med pris og levering.
4. Send emnerne, du gerne vil have skrevet på til kalligrafen.
5. Du modtager den bestilte kalligrafi.

Indhent tilbud hos kalligrafen

Vælg mellem følgende historiske skrifter:
Cancellaresca - Den italiensk renæssanceskrift fra 1400-tallet.
Gotisk - Middelalderens skrift fra 1300-tallet.
Uncial - Europas første bogskrift fra år 300.

NYHED nu også:
Middelalderruner - Anvendt fra 1050 til 1400-tallet.

Priseksempler
Bordkort kr. 12/22, invitationer kr. 55/75, kuverter kr. 45/65.
Startgebyr 200 kr. Priser pr. stk, excl. materiale og forsendelse.


Se også tidligere bestilte bordkort

fredag den 9. april 2010

Gotisk - en beskeden bogskrift

HISTORIE: Men på trods af skriftens nøjsomme krav på skriveskind, får skriften en meget væsentlig rolle i Europas skrifthistorie. Den tages i brug i 1100-tallet, og anvendes helt op til slutningen af 1800-tallet.
I den tidlige middelalder hvor skriften opstår, slipper klostrene deres monopol på boghåndværket, og samtidig grundlægges de første universiteter. Helt naturligt opstår der et stort behov for bøger.


Her en af middelalderens udbredte afladsbreve med den gotiske textur. Et skrift jeg har rekonstrueret efter et 1500-tals manuskript.

Middelalderens bog en bekostelig affære
I 1100-tallet håndskrives bøger på pergament, da papiret endnu ikke er et kendt materiale. Pergament, garvet dyrehud, er tidskrævende og omkosteligt at fremstille. Af tidens garvede dyreskind, får man ca. 8 bogsider.
En enkelt bog fordrede adskillige dyrehuder, dertil kom skriveren og bogbinderens tidsforbrug, som også skulle betales. Alt i alt en meget bekostelig affære at fremstille en bog.

En smal og meget økonomisk skrift
For at udnytte skrivepergamentet langt bedre, og mindske materialeforbruget udvikles den gotiske skrift. En meget økonomisk skrift, der gav plads til langt flere bogstaver på en bogside, end med tidligere tiders skrifter.
Skriften anvendes i en meget lang periode i hele Europa, hvor sydeuropægerne udvikler lokale udgaver – mere runde og feminine. I Frankrig udviklede man Bastard og i andre dele af Sydeuropa skrev man Rotunda eller Rundgotisk, som man også kaldte den.

Skriften forsvinder i Sydeuropa
I Italien slipper man skriften i 1500-tallet og overgår til den meget bløde og markante feminine skrift Cancellaresca. En voldsom modsætning til den gotiske. Cancellaresca skriften fylder meget, og frådser med skrivematerialet, papiret, som man nu har fået.
Da bogtrykkunsten nu er taget i brug, udvikles blytyper på baggrund af denne smukke dokumenthåndskrift.

Nordeuropa holder fast
De tysktalende lande og Skandinavien derimod holder fast i den gotiske skrift, helt op til vor tid.
Nordeuropægerne vælger i stedet at udvikle den gotiske skrift og tilpasser også den til blytyper. Den tidligere gotiske skrift, kaldes gotisk textur. Den nye 1500-tals udgave, kaldes gotisk fraktur.
En version, som anvendes i Danmark helt op til slutningen af 1800-tallet.

Se også: Et smukt gotisk &-tegn klædt på til bryllup.

tirsdag den 6. april 2010

Middelalderens manuskripttradition

KURSUS: Arbejd med kalligrafi en hel uge, og få samtidig middelalderens skrifthistorie med. Løgumkloster Højskole har i år et rigtig spændende sommerferietilbud.
Fra søndag d. 25. juli til lørdag d. 31. juli kan du komme på kursus i middelalderens kalligrafi. Hvor du får undervisning i Lombardiske Versaler samt den gotiske Quadrata skrift.
Undervisningen tilrettelægges, så både nybegyndere og øvede kalligrafer kan være med.
Undervisere: Kalligraf Alan Daastrup og kalligraf Oriol Mira.

Se uddybende kursusprogram her

En ferieform, jeg varmt kan anbefale. Fra du står op til du går i seng, arbejder du udelukkende med kalligrafi. Du får en anderledes og langt mere intensiv undervisning end et normalt kalligrafikursus kan give dig. Kort sagt et kursus for alle skrivegale, skriftkloge og skabsmunke.

lørdag den 3. april 2010

Kalligrafi i høj fart

IDE: Prøv noget nyt ... sæt farten op på din kalligrafipen.
De fleste kalligrafer skriver et meget roligt og kontrolleret tempo, hvilket også giver en smukt udtryk.

Prøv i stedet at sætte farten op, måske også at trykke hårdere med metalpennen, når du skriver. På den måde kan du få en meget flot og skæv skrift med masser af power.
Tør du, kan du også prøve at rejse dig og stå op, når du kalligraferer i stedet for at sidde ned.


Her er der sat tempo på de 2 ord, skrevet med okkerfarvet blæk.
Der er brugt en Brause metalpennespids, der er særlig fleksibel, men også stærk. Læg mærke til prikken over i'et og hvordan afslutningen på e og v får pynt på i høj fart.

Du bør være let-øvet kalligraf, før du giver dig i kast med eksperimentet. Det kræver sikkerhed i alfabetet og en trænet bevægelse af hånd og arm.

Gækkebrev: Omme bag en rosenhæk ...

IDE: ... fandt jeg denne vintergæk. Sådan lyder første linie af et gammelt gækkebrevsrim. Og som jeg samtidig har valgt at benytte på årets gækkebrev.

Kalligrafien har et asymetrisk layout. Inspireret af en af mine elever, som er i gang med at lære layout på højt niveau.
Teksten er skrevet på akvarelpapir, med sort blæk. Ordet vintergæk er skrevet med goachefarve, blandet op i vintergækkens egen støvede forårsgrønne farve. Goache er valgt, da den tørrer meget forskelligt op, og giver en flot kontrast, meget kraftfuld.

Uventet forårshilsen
Mine gækkebreve er alle blevet gættet. Jeg er den eneste blandt venner, som kalligraferer med denne skrift. Men uanset - var det en uventet forårshilsen, der bragte glæde. Derfor bugner mit køkkenbord nu med små poser påskeæg, da 10 afsendte gækkebreve kræver sit.

Du kan stadig nå det
Det er sæson for gækkebreve, og er du meget hurtig, kan du stadig nå at kalligrafere et smukt gækkebrev. I følge traditionen skal det først være gættet inden 1. Påskedag.

Det er en flere hundrede år gammel dansk tradition at sende gækkebreve. Det første kendte gækkebrev er fra 18. april 1770.

fredag den 2. april 2010

Sådan lærte man kalligrafi i 1500-tallet

HISTORIE: Canellaresa skriften, som de fleste moderne kalligrafer skriver i dag, blev udviklet allerede tilbage i midten af 1400-tallet, af italienske skrivere. De lod sig inspirere af klassiske skrifter, anvendt før den gotiske skrift blev almindelig.

Som noget nyt og banebrydende for perioden, blev der trykt en skrivevejledning i skriften Cancellaresca – med gåsefjer selvfølgelig. Tidligere var skriveundervisning baseret på sidemandsoplæring eller selvstudie af kostbare originale manuskripter.


Illustrationen viser et rekonstrueret stort A med pynt. En moderne kalligraf vil bruge 9 pennestrøg på bogstavet. En 1500-tals kalligraf skrev det med færrere penneløft. I bagggrunden grundformen af det store A, uden pynt.

Europas første vejledning i at skrive smukt

La Operina var Europas første skrivevejledning i at skrive smukt.
En bog skrevet tilbage i 1522, af den italienske vatikanskriver Ludovico Vicentino.

Renæssancens dygtigste kalligraf
I dag opfattes han som den skriver, der udviklede Cancellaresca skriften til det ypperste. Og det på trods af, at han end ikke var at finde blandt de fineste skrivere i Vatikanet.
Den pavelige administration var dengang delt op i 2. En afdeling for de vigtige og særlige flotte skrifter, og en anden og lavere rangerende afdeling, for de mere jævne og almindelige skrifter, som var knap så vigtige. Her var Ludovico Vicentino at finde som skriver.

Bogen La Operina
Er et lille beskedent skrift på blot knap 30 sider, med meget smukke reproduktioner af Ludovico Vicentino’s kalligrafi. Meget ydmygt anbefaler han sig, og kommer med gode råd til læseren af det lille skrift.
Alle illustrationer er håndskårne træsnit, hvor kalligrafien er indskåret spejvendt. Den eneste måde man kunne gengive illustrationer i tryk, på dette tidspunkt.
Bogen gav enkle anvisninger i den nye skrift. Men intet med pile, i hvilken vej pennestrøgene skal trækkes, ej heller noget om hjælpelinier, x-højde, over- eller underlængder. Langt mere var den gang overladt til den kommende skriver.